15 май
Posted by admin as За работодатели, За търсещи работа, Заплати, Социални процеси
Попаднах на интересна анкета на dir.bg на тема:
Как очаквате да се промени икономическото ви състояние през следващите 3 месеца?
Възможните отговори са следните:
a) положително; b) отрицателно; c) без промяна
След това се дава възможност да въведете основни данни за демографско определение(пол,възраст,доход,позиция,отрасъл). Анкетета е професионално направена и нямам основание да се съмнявам в нейната представителност.
Това, което наистина ме изненада, са резултатите: 50-55% от участвалите очакват през следващите 3 месеца финансовото им състояние да се подобри и само по-малко от 20% смятат, че кризата съществува. Също така, крайно интересно ми се видя, че разликите между различните групи отговорили са незначителни.
Разправят, че българите сме били загубили вяра!?… Е, подобна вяра във висшите сили не бях виждал скоро. Никъде. Казвам „във висшите сили“, защото при наличието на тази вяра при всички групи отговорили в еднакви количества, няма как това да е „вяра в себе си“.
Това, което обаче ме гложди, на фона на всичкия тоя оптимизъм, са фактите… А някои от по-значимите от тях са:
И вече да си дойдем на думата…Мен ме тревожи, че това всъщност не е оптимизъм(далеч съм и от идеята за внезапна набожност), а е отказ от реалността.
Реалността (икономическата, днес) не е общотрагична, но далеч не е цветиста и оптимистична в краткосрочен план, даже обратно. Всичко казано по-горе накратко означава, че в България през тази година ще се харчат много по-малко пари. Което пък означава голям проблем за всички борещи се за тези пари, а от там и за техните служители.
Предвид, че става дума за лично икономическо състояние и по голямата част от тези хора са „на заплата“, всичките тези хора очевидно очакват заплатите им да се увеличат съвсем скоро… Искрено се надявам, но за съжаление очакванията са нереалистични и много хора ще останат разочаровани.
Растеж наистина ще има, но само във фирмите чиято дейност е в растеж. Това обаче е относително малка част от трудовия пазар. Съветът ми към служителите е, да приложат малко здрав разум и да основават претенциите си на реални неща. Ефективността и резултатите от работата са по-важни от преди. Правете така, че вашият труд да носи максимални ползи за работодателя ви и ще получите увеличението. Така или иначе работодателите нямат особен избор при свит пазар… а и доброволното напускане е по-евтино от съкращенията за тях.
25 Коментари
май 17th, 2009 в 18:16
1Да ти кажа щракнах на линка на анкетата и то първо задава въпросите преди да покаже резултатите и… без колебание натиснах „положително“. Ей тъй от оптимизъм сигурно…без да се замисля особено
Интересно е колко равномерно навсякъде над 50% мислят, че ще се подобри състоянието им. Само работещите във финансовия сектор са оптимисти малко под 50%, но пак доста висока цифра.
май 19th, 2009 в 16:15
2Бе попълних я тази анкета …. само че малко странни резултати показа накрая…. да се надяваме че ще се оправят нещата защото в момента са до такава степен в батака,че от тук нататък незнам и не искам да гадая колко по зле ще става.
май 29th, 2009 в 22:05
3Видях тази анкета преди около седмица, сега чета за нея.
Аз също съм от хората, които натисната глас „положителен“.
Изчитайки статията осъзнах тази инерция на „оптимизъм“. За това анкетата е толкова положителна.
Този оптимизъм обаче е май единственото хубаво нещо което имаме сега българите, тъй като ако беше обратно, досега всички щяхме да се самоубием. За това като че ли тези анкети с опция за глас „положителен“ са полезни.. за да си ги цъкаме и така да се успокояваме, че всичко е България ще се подобри.
май 30th, 2009 в 17:37
4Тезата е абсурдна!!! Видите ли всичко върви на зле защо да сме оптимисти. Другото тъпо нещо е:
„правете така, че вашият труд да носи максимални ползи за работодателя ви и ще получите увеличението“.
Това не е вярно и никога не е било вярно за България в най новата и капиталистическа история. Моя шев казва „Ти да си видял в езерото водата някаде да е по-високо“ т.е. на цчлото общество трябва да се повишат заплатите, че да ми вдигне заплатата. Така ли ами работи си тогава. Това е начина и точно оптимизма и вярата в собствените ни възможности ще ни спаси, а не пълененето на гушите на алчните български работодатели. Междо врочем 95% от които са стари потомствени „комунисти“.
май 30th, 2009 в 21:27
5Оптимизъм е през въпросния период да се задържат на сегашните нива. За да ти увеличат заплатата в рамките на такъв кратък период от 3 месеца, значи да си ценен. Е трудно ще ме убедиш, че 50% са „ценни“ служители по време на криза.
Иначе щом смяташ, че трудът ти има по висока стойност(обърни внимание стойност а не цена) и можеш да получиш по добра цена – възползвай се. Немалка част от проблемите на пазара на труда у нас са именно поради слабата му динамика.
август 27th, 2009 в 6:50
6Отказ от реалността. Отказа е поради неосъзнаване на фактите. Липсва познание за изначални неща. Пари, цена, стойност, рационален избор и т.н. Дух, тяло и разум -човек. Сравнението е единствения метод за оценка. Задоволяване на потребностите на тялото са издигнати във култ. Потреблението е единствения смисъл за живот. И не може да бъде друго. На тази територия има 123 етноса. Няма общи ценности и т.н. Оцеляването на групи е единствено възможния път.
октомври 22nd, 2009 в 17:48
7просто по-някога се чудя как оцеляваме в тоя хаос.
всичко си продължава по старому но с нови лица-вярно е ,че трябва да сме оптимисти ама май се уморихме/поне за мен ,за вас незнам/но успех на всички аз просто се предадох в тая скапана държава.
мисля да живея някъде на остров и без правила хауса ще е по малък
декември 21st, 2009 в 15:22
8Бих искал положително да се променят нещата, но не виждам реално как ще се случи това. Не е възможно във време на вълчи закони, на беззаконие, на надпревара на работодателите да доказват колко са коректни, а в същото време средният българин да е зле и все по-зле да става, не виждам място за оптимизъм. Толерира се незнанието, толерира се връзкарството и простотията навсякъде. Никой не може да ме убеди че балдъзата на някой ще подобри производството на шуринайко си. Това е истинското положение в момента на западните, едвам крепещи фирми, пазещи се от фалит и криещи истинските цифри на действителното си произвоство и криещи истинските показатели на производителност на труда, възнаграждения и т.н. Няма шанс да се излезе от този добре изигран сценарии.
декември 21st, 2009 в 15:25
9Ако наистина беше икономиката ни добре, защо сме с най-ниски заплати сред всички западни страни?
Защо сме с най-високи цени на основните хранителни стоки и енергоносители от всички европейски страни?
Това са въпроси над които ако си дадем положителен отговор, вероятно има малко място за оптимизъм.
декември 21st, 2009 в 15:29
10Никак няма да ми се промени икономическото състояние. Под дъното има сигурно и по-голямо дъно! На това разчитат много властимащи за да не им уври в главата, че след като няма производство, няма и заплати, няма нищо. Да дадат на хората работа, работа, коята да задоволява елементарните им потребности, а не да мислят как да изкарат от заплата до заплата и то само за основните неща – храна, ток , вода. А къде са духовните, необходимости на човек?
януари 2nd, 2010 в 13:43
11@незивисим-неизвестен
Има си съвсем обективни причини икономиката да не върви. Нека ви спомена няколко, които са мое лично наблюдение. Имах намерение да напиша отделна статия по въпроса, но не ми е останало време. Можеби по нататък…
- Българите не могат да работят в екип. Работата в екип означава всеки да работи за интереса и целите на екипа а не за неговата си част само. Съответно всякакво скалиране на всякакъв бизнес тук е ужасно скъпо.
- Българите инвестират парите си свръх-краткосрочно(кръчми,почивка) или свръх-дългосрочно(жилища) но не и като нормалните хора(бизнес,фондове,пенсии). Съответно няма градация в постъпленията. На това му викат „бананова икономика“ някои.
- На Българите не им пука достатъчно за държавата/общината/обществото. Тези структури се разглеждат не като регулиращи а като изпълнителни, което е погрешно. Държавата няма, какво да ви оправя живота, това си е ваша работа. Затова се нарича живот!
- Българите гледат на работодателя си като на родител, който им е длъжен да ги издържа. Това е принципно погрешно и не води до нищо добро. Фирмите се създават за да извържват търговска дейност. Не са социални организации и не им е работа да се грижат за служителите си. Грижат се за ресурсите си само! Ако вие, като служител, сте ценен ресурс, то те ще се грижат за вас, не защото са ви длъжни, а защото имат интерес!
- Българското трудово законодателство е направено с изкривената логика, че работодателите трябва да се ангажират максимално, защото „държат парите“, а служителите са нещо като малки деца и недай си боже да се иска нещо от тях. Това е силно разбалансиран подход и води до множество негативи, както всички виждаме и вината далеч не е в работодателите. Например по време на криза фалират фирми вместо да уволнят част от служителите си. Ако въпросните фирми имаха нормална възможност да се освободят от част от служителите щяха да имат шанс да се задържат в конкурентен вид, да запазят служители и пазари, с което щяха да създават работа и за други фирми…. Като не могат да се освободят от товара просто фалират. Така, че мислителите на тези „социални“ закони явно не са имали опит в социалните процеси и са ги правили с изборни цели.
- Образованието в България е много слабо звено. Учениците още от ранна възраст се учат да се подмазват и да лъжат(преписват) и реално тези, които наистина са учили са в по-слаба позиция. Това се усеща особено силно в университетите. Резултатът е, че правят същото и на работното място. Което прави шансовете им за обективна кариера минимални. Кариерата е да се учиш и подобряваш резултатите си всичко друго е временно явление и не води до обективен растеж. Ако си си вършил работата качествено при един работодател и можеш да го покажеш/докажеш никой друг няма а да се поколебае да те наеме. В момента има огромен глад за клалифицирани кадри в редица ниши, но такива кадри няма. Ако не знаеш нищо, не можеш нищо и те мързи, то е ясно, че не си интересен за работодателите.
- Има и едно друго странно явление инвестиционни експерти да стават министри на икономиката. Това са хора, които в общия случай през кариерата си не са генерирали „приход“ и „продукт“ а само „печалба“ от „сделки“. Резултатът е, че се занимават с грешните неща и закони генериращи печалба, а не приходи. Разликата е съществена. И сегашния министър е такъв и съм песимист относно работата му, защото не смятам, че е клалифициран за нея.
Та накратко не мисля, че в България заплатите са ниски и пари няма. Мисля, че парите се използват погрешно и заплатите често са незаслужено високи. Ниска заплата няма. Има по-добра такава за която не сте се договорили. Ако не сте го направили, предполагам сте имали причини, които считате, че си струват. Пък и статистиката за заплатите(че сме последни в Европа) е според данъчните декларации и фолк „звездите“ би трябвало да карат трабанти а депутатите и министрите шкоди …
Работното място и работодателя сами си ги избираме и повече гъвкавост е крайно необходима. Самодоволството и безобразното отношение на служители отпреди година и половина не можеше да продължава дълго.
януари 8th, 2010 в 23:25
12@admin:
Добре започна, но не забравяй, че все пак говорим за действителността в България, а не в Швейцария! По-точно, преди да станеш „ценен ресурс“ за фирмата трябва да си назначен ресурс, а за да си назначен ресурс и то на прилична работа трябва да имаш или вуйчо владика, или просто да си страшен късметлия!
януари 9th, 2010 в 14:04
13Браво admin , точно в десятката.
Чудя се кога на българския работник ще му уври чорбата в главата
януари 12th, 2010 в 8:53
14@незивисим-неизвестен
Или просто „да те бива“ за работата…
Ако си почнал с връзки, надали си ЦЕНЕН, просто защото ако беше, нямаше да ти трябват. Относно „прилична работа“ … аз за неприлична не съм чувал… Цялата идея на това, което казах е, че „връзки“ и „вуйчо владика“ ВРЕДЯТ на кариерата в дългосрочен план, защото ви правят неконкурентен! Виж контактите са друго нещо…доста различно.
януари 18th, 2010 в 14:50
15@Валентин Маламов:
Потреблението НЕ е единствения смисъл на живот за голяма част от тези 123 нации. Пирамидата на ценностите е културно обособена и нейните слоеве са подредени различно в раличните култури. Това категоричо го доказва д-р Хофстеде в изследванията си. http://www.lotsofessays.com/viewpaper/1694929.html
януари 21st, 2010 в 11:14
16Икономиката не просто не върви, тя е затънала и няма кой да я измъкне, защото воловете са вързани зад каруцата. Няма „съвсем обективни причини“ да не върви икономиката. Воловете обективно са зад каруцата защото някой субект ги е поставил там. Хайде да не обвиняваме воловете.
януари 21st, 2010 в 13:11
17Като казвате, че няма обективни причини и после посочвате една, която твърдите, че е такава, обективно си противоречите сам
Аз не се имам за „вол“, че някой да ме слага някъде. И когато съм се озовавал „зад каруцата“, което се е случвало, просто си правя необходимото, а не чакам някой да ме оправя свише. В никакъв случай не твърдя, че всеки сам може да живее за себе си въпреки държавата и обществото и те не са фактор, точно обратното – „сама птичка пролет не прави“!
Фактът, че твърде много хора са в обществените структури и не генерират никакъв реален продукт и твърде много хора си продължават да живеят все едно, че са още там, тежи на тази икономика достатъчно, за да не може да изплува. А това е само един от проблемите.
Ще ви кажа кога ще живне икономиката. Ето някои индикатори:
Като почна да виждам как се продават апартаменти/коли/земи, за да се почне бизнес. И под започне бизнес, не разбирам да отвориш деветия хранителен магазин/барче в радиус 50 метра, а някаква нова услуга/производство. Това е индикатор за предприемчивост. Сред такива хора по лесно се прави бизнес, а не само някви волове да ти гледат сеира.
Като почна да виждам хора, които не излизат по заведения постоянно, защото са се хванали сериозно с някаква работа от която може и да излезе нещо. Не ми давайте за пример двамата такива, които познавате, Те не са достатъчни. Статистически на над 20 отработени такива идеи тръгва една, от които 10 % наистина водят до по сериозен бизнес. Ако не опитате, никога няма да разберете.
Като почна да виждам хора, които масово напускат работа понеже им е „ниско темпото“ на сегашната, а новата ще им седи добре в биографията след две-три години. И го правят без смяната да води до директна финансова полза. Всяка работна позиция си има перспективи. Като правило, колкото по динамична и свързана с отговорност е позицията толкова са по вероятни тези перспективи.
И за правителствата ни не мога да кажа, че се справят. На Станишев разпределяше „излишъка“. Сегашното пък вдига данъци по време на криза. Британците например намалиха ДДС от 17,5 на 15% буквално първия месец като се разбра, че влизат в криза. Сега си го върнаха обратно, ама вече излизат от кризата.
Та накратко от криза се излиза с генериране и реализация на продукт. А това се прави с работа, анализи и планиране. Като сме слаби в тия дисциплини резултатът е налице.
януари 28th, 2010 в 13:06
18Да не обиждаме воловете и държавните служители а да им признаем това , че си знаят мястото. Служителите и особено воловете не са виновни. Уважавам това, че искате да посочите индикаторите за излизане от кризата. Това за производството е главното, но продаване на апартаменти в тази връзка не е добър индикатор. Може би преди 20 години беше, но сега не е. Посочвате като индикатор това да видите хора, които масово напускат работа понеже им е „ниско темпото“ на сегашната, но това ще е индикатор, че отдавна сме излезли от кризата. Знаете ли какво се случва сега на пазара на труда?
Моля, продължете темата с индикаторите за излизане от икономическата криза. Аз не съм от слабите в дисциплината” генериране и реализация на продукт”. Не разбрах, кои са слабите в тази дисциплина?
януари 28th, 2010 в 14:35
19Изобщо не съм съгласен, че държавните служители си знаят мястото. Най малкото съответното законодатество, което да им го посочи го няма. Например закон за отговорността на държавните служители. Както и да го въртим държавните служители са зависим електорат и съответно по управляем, като такъв. Затова и се поддържат в такава позиция. Но не съм и забелязал да са правили нещо по масово да се измъкнат от тази позиция, следователно го приемат по някакви причини.
Мисля, че имам доста добра идея, какво е положението на пазара на труда в някои популярни ниши. Накратко мога да кажа – търсят се хора, които „могат“ и има много свободни хора, които „не могат“. Това е картинката и според другите сайтове свързани с работа. Критериите разбира се са повишени в момента. Ако говорим за по специализирана ниша вече може и по конкретно да се обсъжда. Що се отнаса до мен, който е бил реално конкурентен преди кризата, все още е такъв. Който просто е запълвал балона сега не е в добри позиции. Ако не си бил наясно, какъв се явяваш в този модел или си го приел, не можеш да виниш никого освен себе си.
Критерия БВП показва, че България, като държава е слаба в генерирането на продукт. Конкретно за вас няма как да знам, защото не ви познавам, не съм и го насочвал към вас това.
Относно продажбата на недвижимо/движимо имущество с цел придобиване на начален капитал, то това е единственият логичен начин за редовия гражданин да събере такъв капитал, за да започне бизнес. Логиката на час по лъжичка, докъто съм на работа и без машини и персонал рабори рядко или по скоро вече не работи.
В БГ няма бизнес кредити, няма и рискови инвеститори така, че самостоятелния или кооперативен старт си остава основен. Собственика е такъв, защото е вложил нещо при създаването на бизнеса, а не защото е отишъл да регистрира фирма. Не говоря за мутренски изпъления и пране на пари. Те са по скоро изключение отколкото правило, поне за малкия и среден бизнес. Та този критерий предполага предприемачи а не далавераджии, надявам се осъзнавате разликата.
Не съм съгласен, че критерият „ниско темпо“ е индикатор дали сме в криза или не. Формално, ако сте на неангажираща работа шансовете да сте по-зле, по време на криза, са доста големи. Докато тези на активни и ангажирани позиции са изключително ценни за фирмите и е вероятно да са получили увеличение, доколкото самата фирма не е фалирала. За тези хора е далеч по лесно да си намерят работа в момента обаче. Разликата е принципна и донякъде обяснява с състоянието на пазара, което описах по горе. Тов, което имх предвид е, че този критерий показва движение нагоре. Като казвам да виждам повече имам предвид точно това – „Колкото повече, толкова повече.“
февруари 8th, 2010 в 7:42
20Ами наистина в България спокойно поне 50% от заплатите могат да бъдат повишени. Бил съм на доста високи позиции в няколко фирми и знам, че доста работодатели могат да си го позволят.. Бил съм и извън страната и сравнявам производителността у нас и навън. Ами не е в пъти различна, а заплатите-в пъти различни.. що се отнася до кризата-ами ние бяхме в по-голяма криза, лично аз бях безработен..бая време..цените, сравнени със заплати бяха непоносими..а сега слава-богу е по-добре от преди 9-10 години. Усеща се..та..каква криза? Бяхме по-зле, сега маалко по-добре..а който е зле-да фалира
март 12th, 2010 в 1:00
21Уважаеми админ в коментарите ви се показва желание за насочване на дискусията по ваше желание.
Този Иваило показва явно неуважение към определена група хора.
Този Иваило явно е някои не добре възпитан комунист – работодател.
От кризата както ни убеждавате с бързо оборотни инвестиции няма къде да стигнем.
Намаляване на персонала ще доведе до това работодателите бизнесмени да си останат сами.
Замислете се всички над думата РАБОТО ДАТЕЛ личност или организация която дава работа а другия – наемен си продава труда.
Няма човек и в България и по света които отива на работното си място за да не РАБОТИ.От бизнеса се очакват сделки договори за да се работи нещо- каквото и да е.
На България са нужни производство добив а не телекомуникации – 3 операторавсеки е с 2 телефона в джоба, не МОЛОВЕ на всеки 2 преки – хората нямат пари за тях.През годините всички производства и добивни предприятия бяха продадени на чужденци а това което не се продаде беше изравнено и продадено като терен.
Българската държава допусна да произвежда еленергия и посредник чужденец да я продава на българското население.
Българската вода която по конституция е национално богатство ЧУЖДЕНЕЦ я продава на софиянци.
Статията е правилно озаглавена -Блаженни са вярващите че някога ще излезем от това блато.
Уважаеми админ , за да бъдете компетентен по трудовия пазар опитаите да кандидатствате за работа по някоя позиция от саитовете напишете че сте над 50 и просто без препоръки нямате шанс. колкото и CV то да ви е прекрасно.
октомври 16th, 2010 в 9:16
22Уважаеми admin „критериите са ЛЕКО завишени“ – на българските работодатели в момента им е много изгодно да се гаврят с хората, търсещи работа. Моето наблюдение е , че им трябват богове, а не хора. Тъпи интервюта, безумни въпроси, изпити и тестове – безгрешни същества можещи всичко, но да не им трябват пари , защото не ядат, не плащат сметки, не ползват транспорт и т.н.
В „белите страни“ не е така – заплащането за квалифицирани позиции има защитен минимум, правят се въвеждащи обучения, а не се очаква още от първият ден да започнеш да работиш все едно цял живот си работил във фирмата и после – допускаш грешки, да, защото не си обучен, а и този който те оценява не знае какво иска.
Според мен най-голямото безумие са съвременните методи на т.нар. „човешки ресурси“, абсолютно непригодни за българската действителност и направо подсъдими, ако например се прилагат в Щатите. Неогласяваното възрастово ограничение, назначаването без договор и съответно без адекватно заплащане – т.е. каквото почукало-такова се обадило. Ивсе по-зле ще става, няма бизнес, защото Мениджмънта е слаб, а не работещите, и няма мотивация, защото всичко е основано на експлоатирането на човешкия труд и абсолютно не е вярно, че няма пари за по-големи заплати, просто предпочитат да имат текучество, отколкото да мотивират хората с пари, при тая криза на работния пазар все има кой да се излъже за два – три месеца.
октомври 28th, 2010 в 19:18
23@Цветелина
Формално цената на нещо е тази, на която е продадено, а не тази, която на някой му се иска да обяви. В този смисъл според мен пазарът на труда в България е такъв заради кандидатите в по-голяма степен отколкото заради работодателите. Лично мнение. Белите страни са бели заради хората, а не заради фирмите също. Работата на фирмите е да вадят максимална печалба от наличните ресурси. Те са търговски, а не социални субекти и не е разумно да се счита обратното. В този смисъл, ако като отидете в магазина НЕ давате повече пари за по-лош продукт, нямате особено основание да се оплаквате че работодателите имат изисквания. Проблема в българския трудов пазар е че има много от лошия продукт, който никой не го иска и по добрите кандидати трудно намират база за претенции.
За минимуми за клалифицирани позиции съм чувал в комунистическите страни само, но може да греша.
А за излъгването за два-три месеца, наистина има такива работодатели, но те са лесни за преследване. Пробвайте обаче като коректен работодател да се защитите от служител с такова отношение на „клалифицирана позиция“ и нещата няма да ви харесат. И това, че работодателите не са защитени в това отношение няма как да не се отрази на отношението към клалифицирани кандидати. Доверието е двустранен процес…
декември 12th, 2011 в 6:14
24админ ти си един стар комунист,а комунист колкото и да работиш не плаща,затова работниците на запад са добре,защото не им плащат комуняги,всяка голяма фирма в българияе 99 процента комуниска
декември 13th, 2011 в 10:44
25Щом проблемът Ви е някой работодател „комунист“ не работете за него! Никой не Ви е длъжен да Ви осигурява работа по Ваш вкус! Затова се нарича „пазар на труда“! Направете крачка, поемете риска и може да имате шанса! Другото са празни приказки и самозаблуждение!
RSS абонирайте се за новини. · TrackBack URI
Напишете коментар
Категории
Архив
Връзки
Приятели
Други
Календар
Скорошни публикации
Скорошни коментари
Най коментирани
БГ Работодател Блог is proudly powered by WordPress - BloggingPro theme by: DesignDisease